Якісне освітлення на дорогах – запорука вашої безпеки

У вересні 2016 року в Києві відбулася конференція LED Progress, присвячена актуальним тенденціям світлодіодного ринку. На зустрічі експертів були розглянуті ключові аспекти розвитку світлотехнічної продукції. Компанія ЕКТА у своїй доповіді зробила акцент на важливості комплексного підходу у вирішенні питань забезпечення нормативної якості утилітарного вуличного LED освітлення в умовах відсутності зваженої тендерної політики.

ПРОЕКТНИЙ ПІДХІД – ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВУЛИЧНОГО ОСВІТЛЕННЯ

Сьогодні забезпечення якісного освітлення – це, насамперед, безпека пересування людей і транспортних засобів на дорогах. Досвід реалізації різних проектів щодо забезпечення освітлення вулиць і магістралей міста дозволяє з упевненістю стверджувати, що питання забезпечення якісного освітлення не може бути вирішене простою заміною застарілих неефективних світильників на нові.

Заміну освітлення в населених пунктах не можна виконувати без попереднього проектування. Світильники, що використовуються в освітлювальних установках, повинні відповідати вимогам діючих стандартів, вимогам нормативної бази з освітлення доріг і вулиць, а також умов навколишнього середовища.

Крім того, виконане на етапі прийняття рішення про закупівлю світильників проектування дозволяє в майбутньому скоротити витрати на електроенергію. Вибір світильників не повинен базуватися виключно на номінальній потужності, що споживається без обліку світлотехнічних характеристик. Нижче представлений приклад реалізації проектів з коректним (рис. 1) і неправильним вибором світильника (рис. 2).


Рис.1 Світильник 100 Вт / 12000 лм


Рис. 2 Світильник 125 Вт / 15500 лм

Освітлювальні прилади на малюнках 1 і 2 забезпечують однакову середню освітленість, однак через некоректний вибір світильника установка на рис. 2 споживає більшу потужність. На даному прикладі коректний вибір освітлювального приладу дозволяє скоротити споживану потужність установки з 125 до 100 Вт (95,8 кВт/рік).

СКІЛЬКИ ВИ ВТРАЧАЄТЕ, ВИБРАВШИ БІЛЬШ ДЕШЕВИЙ ПРОДУКТ?

Наступний, не менш важливий аспект, присвячений врахуванню повної вартості володіння проектами освітлення на етапі прийняття рішення про закупівлю. Повна вартість володіння освітлювального приладу включає вартість світильника, вартість спожитої за життєвий цикл електроенергії, вартість обслуговування і утилізації. Таким чином, більш низька вартість виробу не є запорукою більш низької вартості володіння. В дорогих виробах може бути передбачена функція програмного нічного зниження яскравості (мал. 3), яка дозволить зменшити споживану освітлювальної установкою потужність у кілька разів.

Рис. 3 Програмне нічне зниження яскравості

Червона лінія на графіку показує яскравість звичайного світильника. Синьою лінією позначена робота приладу з функцією програмного нічного зниження яскравості. Таким чином, на графіку чітко показана можливість скорочення споживання потужності світильника в нічний період, коли знижується інтенсивність потоку транспортних засобів. Скорочення витрат при реалізації такого підходу для одного світильника потужністю 100 Вт складе до 100 кВт/рік. У довгостроковій перспективі ці фактори дозволять істотно знизити повну вартість володіння.

ІСНУЮЧА СИТУАЦІЯ ІЗ ЗАКУПІВЛЕЮ СВІТИЛЬНИКІВ ЧЕРЕЗ ТЕНДЕРНІ ПРОЦЕДУРИ

Аналіз ряду тендерів показав, що багато вимог документації конкурсних торгів (ДКТ) не відповідають нормам якості освітлення, бо в неї не включені вимоги щодо геометрії дорожнього покриття, розташування опор і показники якості освітлення дороги.

Водночас існує проблема пред’явлення вимог на відповідності нормам, дії яких не поширюються на вуличне освітлення, наприклад вимога про відповідність виробу технічному регламенту енергомаркування, затвердженим Постановою КМУ від 27.05.2015 року.

Ще однією значущою проблемою є відсутність нормативних документів на рівні державних будівельних норм (ДБН), які б визначали порядок та особливості застосування вуличних світильників, виконаних на світлодіодах. Так, використання єдиного значення коефіцієнта експлуатації для світлодіодних світильників і світильників з натрієвими лампами є некоректним з огляду на значно різні процеси деградації джерел світла, однак, при проектуванні немає можливості використовувати інші значення коефіцієнта запасу, бо ці норми відсутні в ДБН.

ПРОПОНОВАНИЙ ПІДХІД

З урахуванням дискусій на LED Progress та подальшого розгляду даного питання, вважаємо важливим зробити акцент на наступному:

  • в основу проведених тендерів покласти принцип закупівлі проектів освітлення конкретних об’єктів (світильник як технічний засіб не повинен розглядатися в якості предмета торгів);
  • технічну складову документів, що виносяться на торги, формувати крізь призму вимог ДБН до якості освітлення вулиці/дороги заданої геометрії;
  • ввести обов’язкове надання на торги розрахунків, представлених в єдиній звітній формі і виконаних на базі уніфікованого ПО;
  • розробити Положення, яке регламентує формування тендерної документації, її технічної частини і створити координаційно – експертний центр, уповноважений у розробці керівних документів та надання сприяння в оцінці проектів вуличного освітлення на предмет відповідності вимогам нормативних документів.

Реформування структури вимагає певного часу, тому на даному етапі ми закликаємо ставитися до задачі освітлення як до комплексного вирішення, бути більш вимогливими до якості проектів і самих виробів, враховувати довгострокову вартість володіння системою освітлення і довіряти компаніям, які мають досвід в реалізації складних проектів.

Джерело: ekta.ua